fredag 25. januar 2008

NYHETER FRA SØR-AFRIKA

Margot sliter med nettet. Men Sylvi, som har tilgang til nettsida hennes her fra Tromsø, har fått lov til å legge ut en del av meldingene fra henne på sms.

STERKE SAKER
- Her er sterke saker på mange vis, mange kulturer sammen og mange oppfatninger av hva som er riktig eller ikke. Sterke politiske diskusjoner for og i mot Mandela. Hvordan ANC plukker ut sine i den såkalte Londonblokken, veien videre for demokrati her i Sør-Afrika….hatet mellom farvede, svarte og hvite. Herregud, hvor mye jeg ikke har visst, og hvor mye jeg har å lære.

Vet du at mange av de farvede og svarte her heller ville hatt aparteid enn det systemet de har i dag? Og opp i det hele har vi de syke mødrene som sier: Why the fuck do we have to eat white mans food? Skjønner?


GROV VOLD
- Vi har en kvinne her, Samantha fra en av nabostatene, som har opplevd å se sin ni mnd. gamle datter bli voldtatt av mannen sin. Vi har også tatt inn ei ung jente, Amanda på 15 år, voldtatt og med knuste knær, som vi måtte ta med for å aids-teste.

Du må si i fra om du blir fucked off av slike meldinger.

Her er det ikke snakk om politikk, men å hjelpe og spre kunnskap om aids. Djevelskap som brer seg og som dreper tusenvis hver dag.


DRAMA HER I NATT
- Må bare dele dette med deg. Drama her i natt. En av mødrene stakk ned en av de andre med kniv. Men hun overlever. Så: Ti menn med våpen brøt seg inn her og det ble nok et drama. Og vet du, jeg klarte å beholde roen hele tida.
Vi ble innelåst i sykeavdelinga av sikkerhetsvaktene inntil politiet kom. Redd ja, men mista ikke fatninga. Jeg får mer ansvar enn de vanlige frivillige her. Vet du, nå har legen Mick, sykepleier Altha og jeg døgnansvar for hele landsbyen, vi går med panic button hele tida.


LAGD FOR SLIKT ARBEID?
- Av og til lurer jeg på om jeg er lagd for slikt arbeid. I dag spurte to av mødrene her om å få kalle meg for mom, da rant tårene mine. Andre ganger lurer jeg på om jeg allerede begynner å bli kynisk, og at virkeligheten ikke går inn på meg. Kanskje det er en form for beskyttelse.

TIMEOUT
- Nå har vi tatt en timeout. Vi ligger og slapper av og forteller hverandre historier fra våre egne liv, israelske doktor Mich, engelske sykepleier Athea og meg. I kveld skal vi bake mange brød og vi skal overnatte et sted som heter Sick Bay.

Vel, dette er altså en del av min hverdag her under Ekvator.



FOTNOTE FRA ADM SYS:
Har snakket med Margot på telefon, og det er gode linjer, som å snakke med naboen.

Hun får trolig ikke nettsida opp å stå fordi hun må koble seg opp via mobiltelefon, sier hun. Sør-Afrika plages dessuten av mange strømbrudd. Men jeg har lovet å supplere med meldinger her på nettet når jeg får noe. Vi håper i det minste at mailen hennes etterhvert virker.

Margot hilser til samtlige venner og kjente.

Ingen kommentarer: